torsdag 26 juli 2007

Gammelråtta och vitaminer

Min lille Fender börjar visa mer och mer tecken på ålderdom, han har allt svårare att ta sig fram och det skär i hjärtat att se att han har viljan men inte förutsättningarna för att springa omkring som förr. Igår fick Fender sitta uppe i soffan, invirad i en filt för att hålla värmen, och det var som om något i Fender vaknade till, han började "jogga omkring" inne i filten, bonade och puffade, hela Fender vaknade till liv. Men när vi satte in honom i buren igen blev han som förr, trött, hängig och halvt apatisk. Det får bli fler soffvistelser för Fenderiet.

Fenders ålderdom blir extra märkbar i kontrast med de två smås eviga energi, så fort jag kommer fram till deras bur (eller bara in i rummet) sitter "Liten beige" på vakt på stegen under burdörren. Fortfarande håller trenden i sig att Italien är lite mer försiktig till en början och det är "Liten beige" som tar första steget ur buren, men när Italien väl kommer upp skall alla utrymmen utforskas och han studsar fram som min gamle vän Hoppetossen gjorde.

Jag har, i min rädsla för att Fender ska bli sämre, köpt hem en massa vitaminer som kanske kan underlätta för gammelgubben. Jag har tidigare gett honom honungsvatten när han varit röd om nosen men nu ska han (och givetvis resten av råttisarna) få dagliga doser av vitaminer.
Som ni ser har jag hela början av alfabetet i vitaminform och jag satsade dessutom på C-vitamin i tablettform, vilket inte var någon vidare hit. Fender fick agera försökskanin och fick en halv tablett som han gladeligen mumsade i sig, men när jag därefter skulle ge honom vatten så hade Fender svårt att svälja. Jag har haft min beskärda del av råttor som har satt i halsen (då tillämpar jag rulltårtetricket) så tabletterna låter jag bli.
I zoobutiken fann jag också smådjursschampoo och Rodvitol, multivitaminer för smågnagare (som till och med har en råtta på omslaget!). Igår fick råttisarna Rodvitol i sitt dricksvatten, något som var mycket populärt hos de små. Jag har tänkt ge råttorna Rodvitol varannan dag i dricksvattnet och varannan dag får de alfabetsvitaminerna (jag vet inte ännu om jag vågar blanda dem i dricksvattnet, och vilka mängder jag ska ha, men vet ni så får ni gärna lämna en kommentar).


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Jag ger mina råttor omega3-kapslar då och då. Det äter de med glädje! Är väl nyttigt för dem oxå?
Lycka till med vitaminerna! :)

Faugel sa...

Omega3-kapslar kan jag tänka mig är smaskens för råttor! Tack för tipset!