söndag 11 november 2007

Halloweenutställningen

Nu är jag och råttorna tillbaka på nätet igen, det har varit en ganska stressig tid med mycket tentor och andra måsten, men nu är vi som sagt tillbaka. Som vanligt har det hänt mycket på råttfronten sedan senast, men jag inleder med att skriva lite om råttutställningen i Göteborg som var nu i helgen (Halloweenutställningen) eftersom det (förhoppningsvis) finns en del som väntar på bilderna från utställningen. Bilderna finns uppladdade på Flickr (klicka här för att komma till bilderna) och jag har än så länge inte taggat dem eftersom jag inte kommer ihåg alla råttisarnas namn, ni får gärna skicka in kommentarer till bilderna med råttornas namn så taggar jag om bilderna.

Två söta skånska småkillar

Inför utställningen var det givetvis många förberedelser som skulle göras, råttor skulle badas, klor klippas och svansar skulle snyggas till. Inte helt populärt hos råttorna, särskilt inte badningen och kloklippningen. Av råttorna är det Diesel som har flest invändningar och protester mot badningen, Rockall nöjer sig med att pipa och se blöt ut, Léon är i och för sig ganska bångstyrig och försöker hoppa ur badkaret, Lipton hoppar han också men ger upp efter en stund, Nixon tycker nästan att badet är lite spännande men Diesel hoppar, klättrar längs duschslangen och kutar omkring i badkaret som en galning. Tidigare har vi badat varje råtta individuellt men nu provade vi på att bada Diesel, Lipton, Rockall och Léon samtidigt eftersom de kanske skulle kännas tryggare för råttorna att bli badade tillsammans. Jag tappade upp så pass mycket vatten i badkaret så att de inte kunde stå med alla fyra tassarna i botten av badkaret men ändå tillräckligt lite vatten så att de kan stå på bakbenen utan att få vatten i nosen. Men som sagt, råttstackarna gillar ju inte att bada, så resultatet av att de fick bada tillsammans blev att de alla stod och höll i varandra. Ett tag stod de till och med på led och höll tassarna på varandras axlar (det såg nästan ut som om de skulle dansa caramba ;)

Blötdjur

Tillbaka till utställningen. Diesel var den ende av killarna som tävlade (Léon följde med som support och lille Lipton blev diskvalificerad), han deltog i Petklassen, Agility A och Standard class samt i den drive in agilityn som anordnades på morgonen. På drive in agilityn var lille Diesel inte riktigt på humör för just agility, han tog sig förbi de första två hindrena, tvärstannade vid tredje hindret (ett rör) och passade på att ta en putspaus. Därefter knatade han tillbaka över andra hindret till det första hindret och tvärvägrade att flytta på sig. Diesel fick omdömet "inte på agilityhumör" och "har löst hängbiljett på första hindret" av domaren, ett rättvist betyg för Dieselfisen.

I Petklassen gick det däremot mycket bättre, Diesel tilldelades Pet class A och fick fina omdömen av domaren. Han fick positiva omdömen för sin typ och storlek, svans, hull, temprament och hanterlighet. Dessutom var han enligt domarna (och mig) lugn och tålmodig, jag tycker att Diesel skötte hela utställningen bra trots alla nya råttdofter och obekväma arbetstider (det är ju mitt i natten för honom ju ;)

Diesel pausar

Jag passade på att ställa ut Diesel i Standard class också eftersom det är hans (och min) första utställning. Han fick kvalitetsklass 2 på grund av teckningen (han har bruten sadel och en liten slips) men han fick plus för sin typ, storlek, ögon och svans. Domaren märkte också något som jag själv inte sett, att Diesel har en kantig svans (lite mer fyrkantig än rund svans, undrar vad det kan bero på?).

Som sista moment var Diesel med i Agility A och han fixade en clearround (jag är jättestolt över pojken) på 2 min 2 s. Domarna tyckte att han verkade förstå agility men att han tänkte mer själv än lyssnar på matte ;) Återigen fanns det mängder med goda dofter att nosa på överallt och på sista hindret (se bild) var han sugen på att stanna vid, igen, men med lite trix kom han över mållinjen. Ingen rosett men väl ett halvt stilpoäng för Diesel.


På bild 2 ser vi Diesels berömda favorithinder

Att gå på råttutställning var en rolig upplevelse och det var helt underbart att få snacka råtta med andra, minst lika råttbitna, personer som jag. Tyvärr blev det inget pris för Diesel den här gången men jag är nöjd med hans och min insats, han var lugn och stabil under hela utställningen och verkade inte bry sig särskillt mycket om allt stoj omkring honom och alla nya personer som ville klämma på honom. Nästa gång jag har möjlighet att åka på råttutställning får hela gänget följa med (eventuellt får Nixon stanna hemma), vi får se när det blir.

Inga kommentarer: